تجهیزات پزشکی

دستگاه بخور سرد و گرم

دستگاه بخور سردو گرم

دستگاه بخور سرد و گرم چیست؟

دستگاه بخور سرد و گرم دو مقداری رطوبت را به هوا اضافه کرده، و با خشکی هوا مقابله می کنند.استفاده از این دستگاه ها یک راه عالی برای مقابله با بسیاری بیماری ها از جمله خشکی بینی، خشکی پوست یا احتقان هستند. بسیاری از مردم در هنگام بروز سرماخوردگی، برونشیت و آلرژی در خانه یا محل کار از آن ها استفاده می کنند. تفاوت هایی جزئی بین این دو هست که در ادامه با داطب به آن ها می پردازیم:

طرز استفاده از دستگاه بخور سرد:

هدف از بخور سرد، مرطوب نگه داشتن فضا می باشد.استفاده از بخور سرد هم مانند استفاده از بخور گرم چندین روش مختلف دارد. تفاوت بخور سرد با گرم اینجا مشخص می شود که هر کدام از این دو، روش استفاده متفاوت از یکدیگر دارند.

طرز استفاده از دستگاه بخور گرم:

چندین روش مختلف برای استفاده از بخور گرم وجود دارد که رایج ترین آن ها استفاده از یک ظرف آب جوش، یک حوله گرم و در آخر نیز استفاده از دستگاه های مخصوص بخور گرم هستند. دیگر فرق بخور سرد و گرم در نحوه استفاده آن ها، این است که برای بخور گرم در تمامی روش ها می توان از روغن ها و اسانس های گیاهی بهره گرفت، در صورتی که این امکان برای بخور سرد مهیا نیست. در صورتی که از دستگاه های بخور استفاده می کنید، باید به تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم نیز دقت نمایید.

استفاده از ظرف آب داغ برای بخور گرم:

در این روش،ابتدا لازم است ظرفی را پر از آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. اگر مایل هستید گیاه دارویی یا اسانسی در بخور خود داشته باشید بهترین زمان برای افزودن آن ها به آب زمانی است که آب به جوش می آید. اکنون باید درب ظرف را ببندید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا داخل ظرف از بخار پر شود. پس از گذشت چند دقیقه ظرف درب بسته را همراه صورت خود به زیر یک حوله ببرید و در ظرف را باز کنید تا بخار با صورتتان تماس پیدا کند. دقت کنید که فاصله صورتتان با ظرف آن قدر کم نباشد که پوستتان آسیب ببیند و دچار سوختگی شود. مدت زمان استفاده از این نوع بخور عمدتا بین 10 تا 20 دقیقه است.

دستگاه بخور سردو گرم
دستگاه بخور سردوگرم

زمان استفاده ازدستگاه بخور:

اولین تفاوت بخور گرم و سرد زمانی است که از هر کدام می توانیم استفاده کنیم. از بخور گرم با توجه به گرم بودن آن، عمدتا در فصل های سرد سال یعنی پاییز و زمستان استفاده می شود. در صورتی که معمولا استفاده از بخور سرد در فصول گرم مانند بهار و تابستان می باشد. البته از آن جایی که بخور سرد به مرطوب نگه داشتن فضا کمک می کند، می توان از آن در فصل هایی مانند پاییز که هوا خشک است و انواع بیماری های مسری عود می کند، استفاده نمود.

مدت زمان استفاده از بخور سرد:

به طور کلی مدت زمان استفاده از بخور سرد بستگی به مقدار رطوبت موجود در خانه دارد. همانطور که می دانید میزان استاندارد رطوبت عمدتا بین 30 – 50 % است. بنابراین برای آن که زمان دقیق استفاده از بخور سرد را بدانیم، لازم است تا از میزان رطوبت هوا مطلع شویم که این کار به وسیله رطوبت سنج امکان پذیر می شود. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از دستگاه های بخور سرد این نگرانی وجود ندارد، چرا که این دستگاه ها میزان رطوبت هوا را کنترل می کنند و به این صورت به راحتی می توانید به صورت مداوم و  ۲۴ ساعته از بخور سرد بهره ببرید. بنابراین تفاوت بخور سرد و گرم همین استفاده چندین ساعته از بخور سرد می باشد.

مدت زمان استفاده از دستگاه بخور گرم:

مدت زمان استفاده از بخور گرم عمدتا بیشتر از ۱۵ دقیقه نیست، چرا که استفاده از بخور گرم بیشتر از این زمان می تواند به پوست آسیب برساند. به عنوان مثال اگر بخور صورت به منظور مراقبت و زیبایی پوست انجام شود، مدت زمان بخور برای هر نوع پوستی متفاوت است. مثلا اگر پوست خشک و حساسی دارید یا این که به بیماری اگزما مبتلا هستید، حواستان باشد بخور گرم صورت خود را به ۲ دقیقه محدود کنید.

فواید بخور سرد:

_ کاهش علائم آلرژی و آسم

_ کاهش خروپف

_ تسریع درمان سرماخوردگی

_ جلوگیری از خشکی پوست

فواید بخور گرم:

_ پاکسازی پوست

_ کاهش جوش های سرسیاه

_ کمک به جذب بهتر محصولات مراقبت از پوست

_ رفع احتقان سینوس

_ درخشان کردن پوست

معایب بخور گرم:

در استفاده از بخور گرم ممکن است، دچار آسیب های پوستی نظیر سوختگی که ناشی از بخار شدید آب است، شویم. یکی از تفاوت های بخور سرد و گرم نیز همین مسئله است، چرا که در استفاده از بخور سرد اطمینان خاطر داریم که هیچ گونه سوختگی رخ نمی دهد. البته برای پیشگیری از چنین اتفاق هایی باید در هنگام استفاده از بخور گرم نکاتی نظیر حفظ فاصله خود با منبع آب گرم و در روش دیگر بخور گرم توجه به دمای حوله که داغ نباشد، را در نظر گرفت.

یکی دیگر از معایب بخور گرم مربوط به زمانی است که التهاب و قرمزی مزمن روی پوست خود داریم. در چنین مواقعی بخور گرم، رگ های خونی را گشاد می کند و این قرمزی و التهاب پوست دوچندان می شود. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاق هایی بهتر است تا از استفاده از بخور گرم در زمان داشتن التهابات مزمن پوستی خودداری کنیم

دستگاه بخور سردو گرم
دستگاه بخور سردو گرم

معایب بخور سرد:

مهم ترین مشکل بخور سرد متعلق به زمانی است که فضای منزل بیش از حد مرطوب شود. وجود رطوبت بیش از اندازه در هوا فضای مناسبی را برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می آورد. به این ترتیب اگر برای مدت زمان زیادی هوای خانه مرطوب بماند، بدون شک شاهد رشد انواع قارچ ها و کپک ها در نقاط مختلف خانه خواهیم بود و همین امر در نهایت می تواند باعث شیوع بیماری های مختلف شود. تفاوتی که بخور سرد و گرم با هم دارند، این است که بخور گرم به هیچ عنوان بستر رشد باکتری ها و بیماری های این چنینی را فراهم نمی کند. البته لازم به ذکر است که این مشکل به ندرت پیش می آید و با کنترل میزان رطوبت هوا به هیچ عنوان چنین مشکلاتی رخ نخواهد داد.

مزایای استفاده از دستگاه بخور سرد:

_ ایمن تر برای کودکان و حیوانات خانگی

_ تمیز کردن و نگهداری از آن آسان است.

_ فیلترینگ ناخالصی های آب

_ افزودن مواد استنشاقی که برای مبتلایان به سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است

_ مقرون به صرفه است

_ الکتریسیته‌ی ساکن موجود در هوا را کاهش می‌دهد.

معایب استفاده از دستگاه بخور سرد:

_ ممکن است باکتری‌ها، کپک‌ها و رسوبات معدنی را در خود جای داده و آن‌ها را در هوا رها کند.

_ دارای سروصدا

نکات قابل ذکر دستگاه بخور سرد:

_ هر روز آب مخزن را عوض کنید.

_ هر سه روز یک‌بار کل رطوبت‌ساز را تمیز کنید.

_ به جای آب لوله‌کشی که سرشار از مواد معدنی است از آب مقطر استفاده کنید.

مزایای استفاده از دستگاه بخور گرم

_ انباشتگی رسوبات معدنی در این نوع دستگاه کمتر است.

_ افزودن مواد استنشاقی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

_ بی‌سروصدا است.

معایب استفاده از دستگاه بخور گرم:

_ احتمال سوختگی وجود دارد. به همین دلیل، برای کسانی که فرزند کم و سن سال دارند مناسب نیست.

_ راندمان انرژی آن پایین است.

_ تمیزی آن سخت‌تر است.

_ به‌ دلیل گرم بودن، بیشتر از دستگاه بخور سرد مستعد تجمع باکتری‌ها است.

نکته مهم در مورد بخور گرم:

_ از بخارساز و دستگاه‌‌ بخور گرم باید با احتیاط استفاده کنید، چون المنت‌های گرم کننده‌ای دارند که می‌توانند پوست را بسوزانند و حتی به آتش‌سوزی منجر شوند.

_ آن را دور از دسترس کودکان و دور از اشیاء قابل اشتعال قرار دهید.

_ هرگز دستگاه‌ بخور گرم را روی فرش یا سایر سطوح قابل اشتعال نگذارید.

_ به جای آب لوله‌کشی از آب مقطر استفاده کنید.

_ طبق دستورالعمل شرکت سازنده از دستگاه مراقبت کرده و آن را تمیز کنید.

آیا استفاده‌ی بیش از حد از بخور سرد و گرم مضر است؟

وجود مقداری رطوبت در هوا می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد، اما رطوبت بیش از حد تنفس را دشوار کرده و بعضی از علائم آلرژی را بدتر می‌کند.

تفاوت بخور سرد و گرم در تمیز کردن

فرآیند تمیز کردن رطوبت ساز ها و بخارساز ها مشابه هم است. دستورالعمل هایی که در دفترچه راهنمای محصول آمده است این کار را برای شما راحت خواهد کرد. بخور گرم به دلیل اینکه با مکانیزم جوش آب کار می کند و رسوب در آن جمع می شود، کمی سخت تر تمیز می شود.

در کل باید هر دو نوع دستگاه را روزانه تمیز کنید. همچنین باید آب باقیمانده را خالی و هر روز با آب تازه پر کنید. هنگام استفاده از بخور سرد، از آب تصفیه شده استفاده کنید؛ زیرا ممکن است آلاینده های کمتری نسبت به آب لوله کشی داشته باشد.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *