تجهیزات پزشکی

پالس اکسی متر

پالس اکسی متر

پالس اکسی متر چیست؟

پالس اکسی متر یک دستگاه دیجیتالی کوچک است که میزان اشباع اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کند.این دستگاه به صورت غیرتهاجمی عمل می‌کند و نیازی به گرفتن نمونه خون از بیمار ندارد.با داطب همراه باشید:

کاربرد:

در محیط‌های مختلف مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آمبولانس‌ها و منازل برای مانیتورینگ ممتد و یا اندازه‌گیری لحظه‌ای اشباع اکسیژن خون استفاده شود. این دستگاه به‌خصوص برای افرادی که مشکلات تنفسی، قلبی یا عروقی دارند، مفید است.

پالس اکسی متر چگونه کار می‌کند؟

پالس اکسی متر از یک پروب یا کلیپ استفاده می‌کند که بر روی انگشت، شست، گوش یا بینی بیمار قرار می‌گیرد.این پروب دارای یک دیود منتشر کننده نور و یک آشکارساز نوری است.دیود دو نور قرمز و مادون قرمز را از طرف یکی از پروب منتشر می‌کند و آشکارساز نوری آن‌ها را از طرف دیگر پروب دریافت می‌کند.

نور از میان بافت‌ها و شریان‌های خونی عبور می‌کند و بسته به میزان اشباع اکسیژن خون ، مقداری از آن جذب می‌شود.پالس اکسی متر با محاسبه تفاوت جذب نور قرمز و مادون قرمز، میزان اشباع اکسیژن خون را به درصد نشان می‌دهد.همچنین پالس اکسی متر می‌تواند تعداد و آهنگ ضربان قلب را نیز نمایش دهد.

پالس اکسی متر چه مزایا و محدودیت‌هایی دارد؟

_ روشی ساده، سریع و غیرتهاجمی برای اندازه‌گیری اشباع اکسیژن خون است.

_ نیازی به گرفتن نمونه خون از بیمار ندارد و در نتیجه خطر عفونت، خونریزی و درد را کاهش می‌دهد.

_ قابل حمل و قابل استفاده در محیط‌های مختلف است.

_ به بیمار اجازه می‌دهد که حرکت کند و راحت باشد.

_ به پزشک یا پرستار امکان مانیتورینگ مداوم و یا اندازه‌گیری لحظه‌ای اشباع اکسیژن خون را می‌دهد.

پالس اکسی متر

محدودیت‌هایی پالس اکسی:

پالس اکسی‌متر ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند لاک ناخن، اختلالات عروقی، دمای بافت، نور شدید، سفت بستن پروب و ناهنجاری‌های هموگلوبین قرار گیرد و نتایج نادرستی را نشان دهد.بنابراین، برای استفاده صحیح از این دستگاه، باید از مکان مناسب، تطابق نبض، کالیبراسیون و تعویض پروب مطمئن شد.

برای خرید پالس اکسی متر چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

_ نوع و کیفیت پروب

_ دقت و قابلیت اطمینان دستگاه

_ هزینه و گارانتی دستگاه

نوع و کیفیت پروب:

باید پروبی را انتخاب کنیم که برای اندازه و شکل انگشت، شست، گوش یا بینی بیمار مناسب باشد و راحت و محکم بر روی آن قرار بگیرد.

همچنین باید پروبی را انتخاب کنیم که دارای دیود و آشکارساز نوری با کیفیت بالا باشد تا دقت اندازه‌گیری را افزایش دهد.

دقت و قابلیت اطمینان دستگاه:

انتخاب دستگاهی که دارای استانداردهای بین‌المللی مانند ISO ۹۹۴۰ یا FDA باشد و توسط موسسات معتبر مانند CE یا UL تأیید شده باشد.

همچنین باید دارای نمایشگر رنگی با وضوح بالا و صدای هشدار باشد تا خواندن نتایج را آسان کند.

پالس اکسی متر

هزینه و گارانتی دستگاه:

باید دستگاهی را انتخاب کنیم که هزینه خرید و نگهداری آن با بودجه و نیاز ما سازگار باشد.همچنین باید دارای گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب باشد تا در صورت بروز مشکل، از پشتیبانی لازم برخوردار شویم.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *