دهان و دندان

زبان انسان

زبان انسان

زبان انسان:

زبان انسان معمولا صورتی و مرطوب است و گاهی یک لایه سفید نازک در سطح آن وجود دارد.قسمت فوقانی زبان از چاله های کوچک به نام پاپیلا تشکیل شده و بخش اعظم جوانه های چشایی ما در این پاپیلا ها قرار دارند .بافت زبان نیز می تواند چند شکل مختلف داشته باشد که در نهایت تمامی این اشکال سالم و نرمال به شمار می رود.برای ادامه مطلب با داطب همراه باشید.

انواع زبان انسان:

_ سفید

_ قرمز

بیماری های زبان سفید:

_ برفک دهانی 

_ لوکوپلاکیا

_ لیکن پلان دهانی

برفک دهانی:

یکی از شایع ترین بیماری های زبان است.این عارضه یک عفونت قارچی است که درون دهان به وسیله قارچی به نام کاندیدا به وجود می آید و باعث ایجاد پلاک های سفید رنگ در سطح دهان و زبان می شود.این پلاک ها قوامی مانند پنیر دارند و تراشیده می شوند.

علل پدیدار شدن برفک دهانی:

_ مصرف آنتی بیوتیک

_ دندان مصنوعی با اندازه نامناسب

_ بهداشت ضعیف دهانی

_ دیابت

_ خشکی دهان

_ استفاده از اسپری های کورتون

_ مصرف دخانیات

لوکوپلاکیا:

بیماری است که سلول های داخل دهان به صورت بی رویه رشد می کنند .این مشکل می تواند باعث شکل گیری پلاک های سفید رنگ در درون دهان و بر سطح زبان شود.برخلاف برفک دهان این پلاک ها قابل خراشیدن نیستند.

علل ایجاد پلان دهانی:

مصرف سیگار شایع ترین علل برای ایجاد لوکوپلاکیا است.به علاوه این بیماری زمانی ایجاد می شود که زبان در گذشته نزدیک تحریک شده باشد.معمولا خوش خیم است هر چند می تواند زمینه ساز سرطان باشد.بنابراین در صورت وجود علائم به پزشک مراجعه کنید.

لیکن پلان دهانی :

شبکه هایی از خطوط سفید برجسته است که روی زبان و در داخل گونه ها با ظاهر نواری وجود دارد.علت این عارضه مشخص نیست اما عموما به عنوان یک بیماری التهابی مزمن که ناشی از پاسخ سیستم ایمنی است در نظر گرفته می شود.

بیماری زبان قرمز:

_ زبان جغرافیایی

_ اریتروپلاکیا

زبان جغرافیایی:

یکی از شایع ترین بیماری های زبان است که به گلوسیت مهاجرخوشخیم نیزشناخته شده است. این پلاک ها معمولا حاشیه سفید در اطراف خود دارند.نقاط قرمز می توانند در یک قسمت زبان ایجاد شده و پس از چند روز تا چند ماه موقعیت خود را تغییر دهند .

این بیماری معمولا بدون درد است.اگر چه در بعضی از موارد پلاک ها در هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی های مشخص دردناک یا حساس مس شوند.

ارتروپلاکیا:

ارتروپلاکیا یکی از بیماری های زبان است که یک ناحیه قرمز یا زخم را شامل می شود.این زخم را می توان از  روی سطح زبان تراشید .ارتروپلاکیا به غیر از رنگ بسیار شبیه به لکوپلاکیا است.ریسک سرطان در این عارضه بیشتر است.

بیماری زبان سیاه مویی :

عارضه ای جدی محسوب نمی شود.برخلاف ظاهر ناخوشایند آن این عارضه نه درد دارد و نه خطرناک است.حفره های موجود در سطح زبان پاپیلا نام دارد.در بعضی افراد این پاپیلاها عمیق می شوند و بستر مناسبی برای رشد باکتری هافراهم می شود.هنگامی که این باکتری ها رشد کنند ظاهر تیره و سیاهی به خود می گیرند و پاپیلاهای بیش از حد رشد کرده شبیه به مو می شوند.مهم ترین علت این عارضه تغییر در باکتری های نرمال دهانی است که پس ازمصرف آنتی بیوتیک اتفاق می افتد.

بیماری های زبان درد و زخم:

_ تروما یا آسیب

_ آفت دهان

تروما:

اگر زبان خود را گاز بگیرید ممکن است باعث ایجاد زخم های زبانی بسیار دردناک برای مدتی شود. پاپیلا و جوانه چشایی ملتهب می توند به دلیل تحریک ناشی از غذا ایجاد شود . این تحریک می تواند باعث ایجاد زخم های زبانی شود که در گذر زمان بهبود می یابد دندان قروچه نیز می تواند در قسمتی از زبان که با دندان در ارتباط است ایجاد زخم کند .

_ آفت دهان :

زخم کانگر یکی دیگر از علل شایع درد رو یا زیر زبان است . زخم کانگر که همان آفت های دهانی هستند می توانند در هر جایی از دهان ایجاد شوند اما شایع ترین جای آن قسمت زیرین زبان است. ظاهر این زخم چیزی بین زرد تا سفید با حالت بیضی یا گرد است . همچنین می تواند حاشیه قرمز نیز داشته باشد. هیچ علت مشخص برای این نوع از بیماری های زبان شناسایی نشده است. بعضی از علل ممکن شامل آسیب زننده یا دهانشویه باشد . حساسیت های غذایی و کمبود مواد مغذی از دیگر علل است .

زخم ها همچنین می توانند با استرس ، اضطراب و تغییرات هورومنی ایجاد شوند. آفت ها معمولاً بدون هیچگونه درمان در طی یک تا دو هفته برطرف می شوند . توصیه می شود در این مدت از مصرف هر چیزی که درد شما را بدتر می کند اجتناب نمایید . از جمله غذاهای تند و نوشیدنی های داغ . در صورتی که پس از گذشت چند هفته آفت های شما بهبود نیافت باید به پزشک خود مراجعه کنید.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *